5 logo tips til et unikt logo

Om du er en nystartet virksomhed uden en visuel identitet eller en etableret forretning med eksisterende logo, som trænger til en opfriskning. Så er det de samme overvejelser der går igen, når det kommer til at skulle designe et nyt logo. Det kan for nogen være en uoverskuelig proces, da der måske er mange veje man kan gå med forskellige logo udkast og kun ét logo man i sidste ende kan benytte. Hold tungen lige i munden, for med disse 5 tips og tricks til et godt logo, er du forhåbentligt bedre klædt på til processen.

Hvad er et godt logo?

Ja, hvad er et godt logo egentlig? Faktisk har du med 99% sandsynlighed allerede svaret selv, hvis du tænker et kort øjeblik over de virksomheder, som du husker logoet på. Måske tænker du på det mægtige McDonalds logo eller æblet der er bidt, som kendetegner Apple. Svaret på hvorfor netop disse logoer er gode, er fordi man husker dem. Derfor er et godt logo et logo man husker og samtidig noget, som påpeger den overordnede identitet, som virksomheden har.

Er et grimt logo jordens undergang?

Det korte svar er nej – Til gengæld giver et gennemtænkt logo design mange langsigtede fordele såsom øget genkendelighed, men også fordele i forbindelse med fremtidig markedsføring.

Med det sagt, anbefaler vi, at man gør sig de rigtige overvejelser omkring sit logo og ikke mindst rammer så vidt muligt plet. Derfor har vi lavet dette indlæg omkring 5 tricks til et succesfuldt logo.

Kodak logo evolution

1. Unikt logo

At være original er muligvis det vigtigste, når det kommer til at skulle designe et nyt logo. Med et unikt logo skiller man sig ud fra mængden og gør sig ikke identisk med sine konkurrenter. Man kan hurtigt nemt komme galt afsted, hvis ens potentielle kunder på baggrund af ens logo, tror man er en anden virksomhed, eller værre, hvis ens kunder går til konkurrenten.

Logo design proces:

  1. Start med at tegne mange forskellige potentielle designs.
  2. Undersøg på internettet om der er andre logoer, som minder om de logo designs, som du har skitseret. Bemærk: Du kan blive sagsøgt, hvis en anden virksomhed mener, at du kopierer deres logo design.
  3. Når du har besluttet dig for, at der er 3-6 af dine logo sketches, som du gerne vil gå videre med, så foretag en spørgerunde blandt venner, kollegaer eller andre som kan komme med input til dine logo udkast. Meningen er, at du skal analyserer dig frem til, om der er nogen af dine skitserede logoer, som er mere populære end andre. Samtidig får du respons omkring logoet, som du kan tage med. Nogen påpeger måske følelser der vækkes i dem, eller  identificerer et bestemt logo du har skitseret med noget bestemt. En vigtig bemærkning i denne forbindelse er, at du ikke må blive farvet af de synspunkter der dukker op. Alle har sin egen synsvinkel og den ene er ikke nødvendigvis bedre end den anden.

2. Genkendeligt logo

Som nævnt i indledningen til dette indlæg er nogen af de genkendelige logoer såsom McDonalds’ logo gode logoer, da de er genkendelige. Og netop genkendeligheden er essentiel for et unikt logo. Når et logo bliver husket betyder det også, at sandsynligheden for, at kunden vender tilbage bliver større.

Derfor er det en god idé at bygge dit næste logo op omkring noget som din virksomhed er kendt for eller har med et gøre. Et godt eksempel er lightervirksomheden Zippo, som er kendt for sine særlige lightere. I deres logo fremgår en flamme som prikken over i’et. Herhjemme i Danmark har møbelvirksomheden JYSK, som startede med at sælge sengetøj, herunder dyner og puder benyttet en gås. Gåsen var med som en del af JYSK’s logo allerede fra starten og hænger ved den dag i dag, da det er hvad man husker virksomheden for. Samtidig er både gåsen og flammen noget som særligt kendetegner de to virksomheder og derfor er ideelt til benyttelse i logo.

JYSK Sengetøjslager logo sammenligning Zippo Logo

3. Logoet reflekterer din virksomheds navn

Du har sandsynligvis allerede været igennem processen med at vælge navn til virksomhed og kender derfor kun alt for godt den frustrerende proces, men hvis du har klaret den proces garanterer vi dig for, at du nok skal klare logo processen også! Nu til dags er de fleste oplagte navne desværre taget, man kan ikke længere kalde sig Apple med æblet, derfor er der naturligvis udfordringer i at skabe et logo der reflekterer din virksomheds navn i forbindelse med nyere virksomheder, som måske har moderne navne, der ikke betyder noget.

Der er mange muligheder for at være kreativ med design af dit logo. Det vigtigste er, at dit logo vokser med din virksomhed. Hvis din virksomhed når længere end dit logo, bør det opdateres, så det stemmer overens med dit brand og din overordnede identitet.

4. Din målgruppe kan spejle sig i dit logo

Overvej hvem dit logo skal henvende sig til. Det starter ofte med, at kigge på målgruppen for din virksomhed. Henvender din virksomhed sig til unge, bør man benytte sig af mere moderne typografier (skrifttyper), ofte sans-serif. Henvender din virksomhed sig modsat til et mere modent publikum, bør du overveje mere traditionelle typografier, ofte serif. Her kan man med fordel kigge på konkurrenternes logo for at få en forestilling om, hvad der måske gør sig gældende for netop din branche. Det er naturligvis en meget simpel forklaring og det ville kræve et helt nyt indlæg, at gå i dybden med logo kontra målgruppe. Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og hold dig opdateret på nye indlæg, som kan gøre dig klogere på bl.a. branding.

Serif og Sans Serif sammenligning

5. Logoet passer til din virksomheds identitet

Et forsikringsselskab kan på ingen måde have det samme logo som et diskotek. Årsagen til det, er at et forsikringsselskab skal have et formelt og professionelt logo, hvorimod et diskotek har at gøre med fest og farver og derfor også kan udtrykke det i sit logo. Det bunder i, at seriøsitet og humor er noget alle virksomheder har i forskellige grader, hvor nogen benytter det ene mere end det andet. Derfor bør dit logo reflektere din virksomheds kerneværdier. Det er utroligt vigtigt, at dit logo sender de rigtige signaler og giver det rigtige førstehåndsindtryk.

De fem gyldne råd til et godt logo

Vi håber at dette indlæg gjorde dig klogere på dit næste logo. Forhåbentlig har det fået dig til at tænke nye tanker omkring f.eks. målgruppevalg eller fokus for din virksomhed. Samtidig ønsker vi dig al held og lykke med denne fantastiske proces.

Hyr et bureau til at designe dit logo

Hvis processen er en for stor mundfuld for dig, hjælper vi dig gerne på vej. Vi er et reklamebureau, som har beskæftiget sig med blandt andet design af logo siden 90’erne. Kontakt os hellere end gerne, hvis du vil høre nærmere omkring, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed i mål med et nyt logo. Hvem ved? Måske bliver du endnu klogere på det at skabe en identitet til din virksomhed.

Kontakt